Luigi Nono so svojou manželkou Nuriou Schoenberg Nono študujú partitúru so skladateľom a dirigentom Brunom Maderna
Zdroj: https://internationales-musikinstitut.de/en/imd/stories/nono/
© ️IMD-Archiv/Hella Steinecke (IMD-B3001061)
V máji si pripomíname 35. výročie úmrtia skladateľa, ktorý nechcel tvoriť krásnu hudbu, ale ktorý chcel pomocou svojich skladieb zmeniť svet. Takým bol Luigi Nono. Narodil sa 29. januára 1924 v Benátkach a zomrel 8. mája 1990 taktiež v Benátkach. Bol jedným z najvýznamnejších predstaviteľov avantgardnej hudby 20. storočia.
Nonova tvorba bola silne ovplyvnená politickými a filozofickými otázkami, najmä bojom proti útlaku. Bol ako revolučný hlas vo vážnej hudbe – využíval hudbu ako nástroj na boj proti nespravodlivosti, fašizmu a útlaku, na výzvu na zmenu a solidaritu s utláčanými skupinami. Veril, že hudba má nielen estetickú, ale najmä spoločenskú a etickú úlohu. Jeho diela boli často reakciou na konkrétne udalosti v dejinách vojny, politických režimov, diktatúr, kolonializmu či vykorisťovania.
Hudobne bol Nono inovatívny – používal elektronické zvuky a nové technológie na vytváranie jedinečných diel. Spolupracoval s výskumným centrom Studio di Fonologia v Miláne, kde experimentoval so zvukom a elektronikou. Jeho skladby často pracujú s nezvyčajnou inštrumentáciou, priestorom a tichými zvukmi, niekedy až na hranici počuteľnosti.
Composizione per orchestra Nr. 2, študijná partitúra z roku cca 1968, signatúra Mus.A.144
Ako každý skladateľ, aj Nono prešiel viacerými fázami:
Raný štýl (50. roky): Vychádzal z dodekafónie a serializmu, ovplyvnený Webernom a Schönbergom. Reprezentatívnou kompozíciou môže byť Il canto sospeso (1955–56) pre zbor a orchester. Hudbu tvoril v duchu protestu a pamiatky. Text vytvoril z listov mladých odbojárov odsúdených na smrť počas 2. svetovej vojny.
Stredné obdobie (60. roky): Nono používal svoje dielo na politický aktivizmus. Častými výrazovými prostriedkami boli elektronika a reálne nahrávky. V príkladnom diele La fabbrica illuminata (1964) využil hlas speváčky v kombinácii s nahrávkami zvukov z továrne.
Neskorý štýl (70. – 80. roky): Nono sa stal viac filozofickým, introspektívnym, meditujúcim, zameraným na počúvanie samotné. Prometeo – Tragedia dell’ascolto (1984) nie je opera, ale „tragédia počúvania“, kde sa hudba stáva priestorovým zážitkom bez tradičného deja.
Úhľadný notopis 40-ročného skladateľa, La fabbrica illuminata (1964)
Notopis kompozície z rokov 1971 – 1972 (Como una ola de fuerza y luz)
Obe ukážky: METZGER, Heinz-Klaus a Rainer RIEHN, eds. Luigi Nono. München: Edition text+kritik, 1981. Musik-Konzepte / Hrsg. Heinz-Klaus Metzger und Rainer Riehn, 20. ISBN 3883770728. Signatúra: 27.D.40169
https://chamo-ukb.kis3g.sk/lib/item?id=chamo:169134&theme=ukb
Luigi Nono bol známy ako veľmi svedomitý pedagóg a humanista. Dnes je Nono považovaný za jedného z najvplyvnejších skladateľov povojnovej avantgardy. Jeho dielo je často uvádzané na špecializovaných festivaloch súčasnej hudby. V Benátkach funguje Archivio Luigi Nono, ktoré uchováva jeho partitúry, listy, nahrávky a filozofické poznámky.
Súkromný život skladateľa bol rovnako pozoruhodný. Jeho manželka Nuria Schoenberg-Nono bola dcérou slávneho skladateľa Arnolda Schoenberga, zakladateľa dodekafónie. V študovni hudobného kabinetu Univerzitnej knižnice v Bratislave si môžete vypočuť Pieseň o láske – signatúra KP.C.00971 https://chamo-ukb.kis3g.sk/lib/item?id=chamo:307083&theme=ukb
Skladba Liebeslied (1954) pre miešaný zbor a nástroje patrí k jeho skoršej tvorbe – skomponoval ju v roku 1954, keď sa spoznal so svojou budúcou manželkou Nuriou, ktorej Liebeslied aj venoval. Napriek názvu, ktorý evokuje romantiku, je to dielo hlboké, naliehavé a veľmi ľudské, typické pre Nona. Patrí medzi najpoetickejšie Nonove skladby – ukazuje jeho citlivosť aj mimo politicky angažovanej tvorby. Hudba tu akoby „dýchala“ – pauzy sú rovnako dôležité ako zvuk, využíva kontrast piana a znejúceho hlasu.
V tom čase sa dodekafónia a serializmus stávali v Európe dominantnými nástrojmi hudobnej avantgardy. Nono sa však vždy snažil o ľudskosť v štruktúre: aj keď využíva technické prístupy (napr. dvanásťtónový rad), nezabúda na výraz, emóciu a poetiku.
Interpretácia tejto skladby je náročná: vyžaduje kontrolu nad dynamikou, vedomie detailu a cit pre ticho. Interpreti musia byť stále prítomní a zároveň takmer nepočuteľní.
Nono dosiahol intenzitu výrazu nielen hudbou ale aj textom, ktorý sám napísal: text je strohý, avšak slová vybral tak, aby sprostredkovali silnú túžbu, lásku, hlboké city a odovzdanosť na celý život:
Erde bist Du Feuer Himmel ich liebe Dich mit Dir ist Ruhe Freude bist Du Sturm mit mir bist Du Du bist Leben. Liebe bist Du (Zem, si oheň, nebo, milujem ťa, s tebou je mier, radosť, si búrka, so mnou si ty, si život. Láska si ty)
Vo fonde Univerzitnej knižnice v Bratislave sa nachádza aj gramoplatňa s legendárnou Nonovou kompozíciou A floresta é jovem e cheja de vida.
Publikácie o májovom oslávencovi si môžete požičať aj absenčne, teda na domáce štúdium:
https://chamo-ukb.kis3g.sk/search/query?match_1=MUST&field_1&term_1=nono,+luigi&facet_item_class=12&sort=relevance&theme=ukb